8.2 C
Budapest
Saturday, April 20, 2024

FotóMozaik 64 – 2003. augusztus

Állandó rovatok

  • Pályázatok
  • Kiállításról kiállításra
  • Események naptára
  • Fotó Piac
  • Börze
  • Kedvezménykuponok
  • Terjesztő szaküzletek

Fotótárlat

  • – Papp Tibor: Vándorok vigyázói, út menti keresztek
  • – Zachár Ottó: Prágai képek
  • – Benkő Imre: ív (1977-2002)
  • – Kovács Hajnalka-Siklósi Attila: Zátonyvilág
  • – Gáti György: A híd (részletek)
  • – A kitalált hagyomány

Fototechnika

  • Hogyan készült? / Hász András fotográfiái 3/2.

A legutóbbi számban közölt termékfotókat nézegetve az olvasók némelyikében joggal vetődhet fel a kérdés: minek ez a nagy felhajtás? Hiszen a mai számítógépes világban, mindenféle digitális szűrő alkalmazásával e kreatív eszközfelhasználást igénylő képek egy monitor előtt ülve is elkészíthetők (eltekintve attól, hogy az alapképeket azért meg kell fotóznunk). Nos, ahogy előző számunkban, úgy az itt bemutatott felvételek is mentesek az utólagos számítógépes beavatkozástól. A felvételek eszköze, a nagyméretű műszaki kamera és a használt 4×5″, illetve 8×10″ dia nyersanyag azonban különös odafigyelést igényelt. Gondoljuk végig: a 8×10″ dia mérete megközelítőleg a kezükben tartott lap méretével azonos.

  • Forrásy Csaba: Akváriumok fényképezése

Az akváriumban tartott vízi élőlények, halak, rákok és az esetleg ott elhelyezett növények fényképezése nem különösebben nehéz feladat, de a tökéletes technikai megvalósítás érdekében néhány sajátosságot nem hagyhatunk figyelmen kívül.

  • Canon info

A Canon áprilisban mutatta be két új, kezdőknek szánt CCD alapú síkágyas lapolvasóját. Az otthoni felhasználók és az első vásárlók igényeihez szabott két eszköz, a CanoScan 3000 és a CanoScan 3000F csúcsminőségű felbontással és nagy sebességgel dolgozik.

  • Portré és emberábrázolás I.

Talán a mindenkiben rejlő hiúság, talán a különböző életvitel, kultúra vagy embertársaink iránt érzett – be nem vallott – érdeklődés az oka, mindesetre tény: emberekről több fénykép készül, mint bármi másról a világon. A családtagok, sportolók, távoli tájak lakói mindig izgalmas témát jelentenek. Azonban akárcsak a tájképnél, az emberábrázolásnál is többre kell törekednünk, mint hogy egyszerűen lefényképezzük a témát. Ahogy a jó portréfestő sem pusztán modellje külsejét igyekszik híven ábrázolni, úgy nekünk is meg kell ragadnunk alanyunk jellemét és egyéniségét. Minden ember más, a portréknak pedig minden esetben mondaniuk kell valamit. Nem véletlenül hangzik emberábrázolásnak a pályázatok kategóriájának megnevezése. A következőkben remélhetőleg találnak némi segítséget arra nézve, hogyan készítsenek családi emlékképek helyett valódi portrékat.

  • Mitől lehetne jobb?
  • Eifert János: Az én oldalam / Aktfotográfia 4.

Az előző számokban a fotográfia történetének – az aktfotográfiára kivetített -meghatározó korszakait villantottuk fel, különös tekintettel a művészetek egymásra hatására. Most három hazai fotográfus következik, akik már az 1900-as évek első évtizedeiben új szellem aktokkal hívták fel magukra a figyelmet, és gondolataik, szakmai-művészi tanácsaik ma is korszerűek: Pécsi József (1889-1956) új szellem portréi, tájképei, az új tárgyiasságot magába olvasztóreklám- és divatfotói, csendéletei és avantgárd aktjai iskolát teremtettek. Máté Olga (1878-1965) a század elején indult fotós generáció legtehetségesebb nőtagja elsősorban portréfényképészként ismert, de aktfotói különösen figyelemre méltók. Angelo F. Pál (1894-1974) nemcsak fotográfusként, hanem szakíróként is jelents volt.

  • Jesztl Jenő: Házilag – házilab / Fotolabor otthon…

A házi kidolgozás első mozzanata az oldatok elkészítése. Ez a kijelentés látszólag nem rejt magában semmilyen nehézséget, de amint végiggondoljuk, hogy mi minden kell hozzá, látni fogjuk, ezt sem ússzuk meg a megfelelő eszközök beszerzése nélkül.

Portré

  • Képes portré / Szebellédy Géza

1941-ben született Budapesten. A fényképezéssel fiatalon, régészet iránti érdeklődésének köszönhetően került kapcsolatba, de igazán a középiskola elvégzése után szeretett bele a fotográfiába. Kezdetben az MTI laboránsaként, fotóriportereként, majd később, 1970-től annak főszerkesztőjeként dolgozott. Több mint 10 évig a MúOSZ fotóriporteri szakosztályának elnöke volt. 1993-tól az MTI helyettes vezérigazgatója, jelenleg nyugdíjas. 1972-től az MFSZ tagja, 1986-tól főtitkára volt.

  • Tehetséges fiatal / Lévai Gábor

Lévai Gábor mindössze 20 éves és Pécsen jár egyetemre. Egy éve foglalkozik fotózással, tagja a Mecseki Fotóklubnak és a pécsi Ifjúsági Ház fotóklubjának. A természet- és a városfotózás érdekli, de a későbbiekben szeretnébővíteni témái körét. Az itt látható képeket Pentax MV és Sony P-50-es fényképezőgéppel készítette.

Digitális világ

  • Jakab Zsolt: Photoshop iskola / Kontúrok és keretek

A képfeldolgozó programok – így a Photoshop is – csak téglalap alakú képek létrehozását teszik lehetővé. Pedig különleges peremek alkalmazásával igazán egyedivé tehetjük fotóinkat.

Múltidéző

  • Kincses Károly: Egy név – 1 kép / A házépítő Manó meséje

Amikor jó tíz esztendővel ezelőtt először írtam le, mondtam el a médiában egy terézvárosi épülettel összefüggésben ezt a nevet: Mai Manó, sokan gondolták, hülyéskedem, jópofáskodom. Pedig soha. Mára már a Fotográfusok Házát, mely Mai Manóvolt műteremházában helyet kapott, a fotósok mindegyike, de a civil közönség is nagyrészt ismeri, esetleg már járt is benne. De attól tartok, az építtetőről, a maga korában meglehetősen ismert, sőt elismert császári és királyi udvari fényképészről még sokak tudása hiányos.

Fotofelszerelés

  • Teszt / Sony DSC-P92

A Sony DSC-P92-es digitális gép az 5 milliópixeles kompakt kamerák csoportjába tartozik, és első ránézésre nem sokban különbözik társaitól, de egy jól kézben tartható kis műanyag gép benyomását kelti.

  • Teszt / Tokina 28-70/2.8 AT-X PRO SV

Az AT-X lencse technológiát a Tokina több mint húsz éve fejleszti, az első ilyen technológiájúobjektív 1981-ben debütált. Napjainkban a PRO széria modelljeit a frontlencse mögött elhelyezett aranycsík jelzi – ez lassan a gyártók legtöbbjénél trendi betegségnek nevezhető. és valljuk be, egyre kevesebb jelentéssel bír, mióta mindent elárasztottak velük.

  • Teszt / A FujiFilm digitálisai

A fotográfia a legtöbb gyártó számára nem önálló terület, így van ez a leginkább filmjeiről ismert FujiFilmnél is. A magas technológiai minőséget képviselő gyártó teljes körű portfóliót kínál a képi és információs területeken mind az amatőr, mind a professzionális felhasználók számára. Audio- és videorendszerek, számítógépes kiegészítők, egyszer használatos, analóg és digitális, valamint kis- és nagyfilmes fényképezőgépek, digitális printerek, szkennerek, nagy kapacitásúflopilemezek, DVD-k, proofrendszerek, minilaborok és ezek kiegészítői szerepelnek a kínálatban. Alábbiakban a FujiFilm amatőr digitális fényképezőgépeiről adunk rövid áttekintést.

  • Stalter György: Szubjektív fotóleckék, kezdőknek

Több éve foglalkozom fotóoktatással, így gyakran kerülök olyan emberekkel kapcsolatba, akik jófényképeket szeretnének csinálni, ezért iratkoznak be a tanfolyamainkra. Legfontosabb tapasztalatom, hogy a későbbi fejlődést alapvetően befolyásolja a fotográfiához való közelítés és a fotográfiáról való gondolkodás. Sokan követik el azt a hibát, hogy felületesen és szakmai alázat nélkül akarnak sikeres fotográfussáválni.

újdonság

  • Olympus E-rendszer

A japán Olympus Optical Co. Ltd nagyszabású sajtótájékoztató keretében, Amszterdamban mutatta be új tükörreflexes digitális fényképezőgépét. Az Olympus E-1 az első olyan cserélhető objektíves fényképezőgép, melynek működése az úgynevezett 4/3-os szabványra (Four Thirds Standard) alapul.

  • U, mint ultra kompakt
  • Sunpak PZ40X vaku
  • Sigma 24-135 mm F2,8-4,5
  • Sunpak G-Flash vízálló, víz alatti vaku
  • A legfrissebb: Nikon hírek
  • Időtlen formák: Leica D-lux

Fotoelmélet

  • Jesztl Jenő: Közelfényképezés /Fényképezzünk közelről is…

Előző folytatásainkban már volt szó a harmonikás kihuzatról, a makroobjektívekről és a közgyűrűkről, amelyek mindegyike eszköze lehet a sikeres közelfényképezésnek. Legutóbbi számunkban még egy módszer ismertetését jeleztük: az előtétlencsékkel történ fotózást.

  • Tillai Ernő: Képelemzés, értékelés / Feeling és hangvétel

A képek hatását döntően befolyásolja az első benyomás, amelyet a fénykép megpillantásakor átélünk. Szinte azonnal eldöntjük, hogy érdekel-e bennünket továbbra is a kép. Agyunk ugyanis már az első másodpercekben feldolgozza a látványt, értelmezi a mondanivalóját, összeveti a korábbi vizuális élményeinkkel, és vonzást vagy taszítást indukál, tehát érzelmi intelligenciánkat is befolyásolja, azaz: a kép hatással lesz ránk.

Beszámoló

  • Az év legjei: TIPA díjak
  • Magyar sikerek külföldön
  • új könyvek
  • Művészet és Mesterség az ASA Fotóstúdióban
  • Hunnia Art Fotó
  • új fotóklub
  • Mafosz kitüntetések, diplomák
  • A magyar fotográfia napja rendezvényei
  • Szolnokon is megnyílt a Privát Fotóarchívum
Előző cikk
Következő cikk
Darányi Zsolt
Darányi Zsolt
A szerző 2003, a FotoKlikk.hu megalakítása óta ötletgazdája, megvalósítója és főszerkesztője e portálnak. A 2006-ban alapított FotoKlikk a Fotográfiáért Alapítvány kuratóriumi elnöke. Építészmérnök, grafikus, typográfus, 3 évtizede az IT szektorban keres és fejleszt különleges technikai megoldásokat, most épp az élő közvetítés területén. Bővebben>>

Related Articles

Egy Klikkhez tartozunk!

5,488RajongókTetszik
197KövetőKövetés
680FeliratkozóFeliratkozás

Latest Articles