15 C
Budapest
Thursday, March 28, 2024

Foto Mozaik 90., 2005. október

Kivonat az újság tartalmából

Pályázatok

Események naptára

Kiállításról kiállításra

Fotó Piac

Börze

Kedvezménykuponok

Terjesztő szaküzletek

Kiállítás

Vizuál Kommunikáció fotótárlata

A TTM őszi fotócsemegéi

A Magyar Természettudományi Múzeum a GEO magazinnal és a HP Magyarországgal karöltve bemutatja Frans Lanting Dzsungelek, valamint Nicole Ottawa és Oliver Meckes Mikrovilág című kiállításait 2005. november 30-ig.

Fotótárlat
Hemző Károly: Csak lovak; Kapolka Gábor: Derű – pesti fények

Digitális világ

Pi Tóth István: Photoshop CS2 / Adobe Bridge

Adobe Photoshop CS2 sorozatunk ezen részében egy új segítséget ismerhetünk meg: az Adobe Bridge fájlkezelő és munkavezérlő programot.

15 év Photoshop

Ahogy szinte minden jelentősebb informatikai fejlesztés, így a Photoshop is regényes körülmények között indult útjára.

Fotótechnika

“A képeket egyedi alkotásoknak szánom” / Beszélgetés Kéri Gáspárral
Az igényes fotográfiát művelők joggal gondolják úgy, hogy az exponálógomb lenyomása se nem a vége, se nem az eleje az alkotói folyamatnak. Kéri Gáspár egyedi fotóemulziókkal, különböző felületeken létrehozott alkotásait 2005-ben első díjjal ismerték el az Esztergomi Fotográfiai Biennálén. A képzőművészet határát súroló fényképekkel legutóbb a Miró Fotógalériában találkozhattak az érdeklődők.

Krivánszky Árpád: Októberi fotótéma: az erdő

“Őszbe csavarodott a Természet feje,
Dérré vált a harmat, hull a fák levele,
Rövidebb, rövidebb lesz a Napnak útja,
És hosszúkat alszik rá, midőn megfutja.”
Így énekli meg Arany János azt az évszakot, amely színpompájával hol felvidítja lelkünket, máskor meg az elmúlás érzetét kelti bennünk. De mindenképp érdemes arra, hogy nyakunkba vegyük a fotóstáskát (fotós hátizsákot), állványt ragadjunk, és az egyik legszebb őszi helyszínre siessünk, az erdőbe.

Id. Takács Szabolcs: Élesség – életlenség

Minden fényképészt büszke örömmel tölt el, ha fényképeire – vagy legalábbis a fényképeinek tudatosan behatárolt részleteire – ráillik a “borotvaéles” jelző. Ez rendjén is lenne, ha az élesség kérdését ennyivel el lehetne intézni. De nem lehet! Mindnyájunk előtt ismerős ugyanis az a dilemma, hogy egy adott felvétel vajon “mekkora nagyítást bír el”, vagyis mekkorára lehet nagyítani élességének jelentős romlása nélkül. A végső minősítés szubjektív tényezők szűrőjén kell átjusson, és a végén nem biztos, hogy határozottan elkülönül az élesség az életlenségtől! Jelen cikkünk az élesség alapvető problémaköreit feszegeti, hiszen az alapokkal fontos tisztában lennünk!

Fotós szemmel / Kajakos

Barta Zsolt Péter: A fotóművek kezelése

A korábbi számainkban tárgyalt elvek szerinti nagyítás vagy print elkészítésével formát adtunk a kép megvalósulásának, láthatóvá tételének. Ezzel azonban még nem zárult le a vele való foglalkozás, mert a fotográfia nem maradhat úgymond “üresen”. Beazonosítható képtárggyá kell tennünk (identifikáljuk), amely egyaránt vonatkozik a hagyományos nagyítású fotográfiákra és a digitálisan előállított printekre. Önmagában, az identifikácó nélküli papírkép vagy nyomat még mindig nem tekinthető teljes értékű fotóműnek, inkább egy azonosítatlan “elveszett” képnek. Tapasztalatból tudom, hogy az efféle kijelentések idegborzolóan hatnak fotográfus kollégáimra, de szeretnék mindenkit emlékeztetni arra, hogy jelen cikkünk tárgya nem az, hogy mitől válik egy cél, munkaterv, idea vagy egy vizuális ötlet képpé, hanem az, hogy mitől válik egy fénykép vagy print fotóműtárggyá. Mellesleg ezek a szabályok és tanácsok könnyűszerrel betarthatók, így aki a nemzetközi terepen próbálja érvényesíteni képeit, sok kudarctól mentesíti magát.

Szarka Klára: Fejezetek a fotó-technika történetéből / Fényképezés ezüst nélkül

Igaz, hogy a sokirányú kísérletezés korszaka már a kollódiumos lemezek elterjedésével befejeződött, mégsem mondható az, hogy a XIX. század második felében a fényképezés technikája teljesen uniformizálódott volna. A kollódiumos és aztán különösen a szárazlemezek uralták ugyan a fotográfiai rögzítés piacát, de ezekkel sem volt mindenki maradéktalanul elégedett. Nem is lehetett. A fényérzékeny ezüstvegyületekkel kezelt felületek idővel megfakultak, sokat veszítettek eredeti tónusgazdagságukból és kontrasztjaikból.

Újdonság

Megújuló Canon Digital IXUS sorozat

Canon Digital IXUS i zoom

Canon EF 24-105 mm f/4L IS USM

Canon EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM

Canon EOS-1D Mark II N

2005-ben 135 új termék a Logitechnél

Canon SpeedLite 430EX

Canon PowerShot A610, PowerShot A620 – magyar menüvel

Fujiifilm FinePix E900 Zoom

Olympus SP-500UZ

Olympus µ DIGITAL 600

Olympus FE-120

Fotófelszerelés

Teszt / Casio EX-2500, ES-5500

Hihetetlen dömping, választék és árengedmények. Új fejlesztés, gyors cserélődés és széles piac. A vásárló pedig csak kapkodja a fejét, próbálva követni az újabb és újabb digitális kompaktok megjelenését. Közöttük szép számmal akad olyan, melynek kibocsátása nélkül boldogabb lennék. Ez azonban közel sem igaz tesztünk két főszereplőjére, amelyek tökéletesen megállták helyüket.

Bemutatjuk / Nikon Coolpix P1, P2

Bár a digitális kompaktok térhódítása továbbra is dömpingszerű, a bemutatott termékek között időről időre azért akad egy-egy gyöngyszem. Kivételes képességeket kínál a Nikon Coolpix P1 és P2 is, amelyek – a világon elsőként – beépített Wi-Fi funkcióval rendelkeznek.

Bemutatjuk / Nikon Coolpix S4

A Nikon mérnökei minden bizonnyal elemükben voltak, amikor az S4 elődjét, pontosabban annak egyedi, kocka alakú formavilágát megalkották. Dobozkájából kivéve, be kell vallanom, egy pillanatra megfeledkeztem arról, mire is számíthatok, így néhány másodpercig rémülten kerestem utódján az optikát. De aztán megtaláltam, és onnantól kezdve le sem akartam tenni a fura jószágot.

Mozaik

Szarka Klára: Képrejtvény / “A férfiakkal nehezebb” / Pélyi Nóra: Gergely Ágnes költő portréja

Sztár-fotó / Erős Antónia

A népszerű televíziós műsorvezető gyakorta feltűnik az írott sajtó hasábjain is, a különböző magazinok ugyanis szívesen kérdezik őt életmódjáról, időtöltéseiről, utazási szokásairól. Mi arra voltunk kíváncsiak, milyen gondolatok foglalkoztatják őt a fotográfiával kapcsolatban.

Fotoelmélet

Tillai Ernő: Képelemzés, értékelés / A képközép szerepe

Beszámoló

Lovas Nemzet fotópályázat

Darányi Zsolt
Darányi Zsolt
A szerző 2003, a FotoKlikk.hu megalakítása óta ötletgazdája, megvalósítója és főszerkesztője e portálnak. A 2006-ban alapított FotoKlikk a Fotográfiáért Alapítvány kuratóriumi elnöke. Építészmérnök, grafikus, typográfus, 3 évtizede az IT szektorban keres és fejleszt különleges technikai megoldásokat, most épp az élő közvetítés területén. Bővebben>>

Related Articles

Egy Klikkhez tartozunk!

5,487RajongókTetszik
197KövetőKövetés
678FeliratkozóFeliratkozás

Latest Articles