Kivonat az újság tartalmából
Pályázatok
Kiállításról kiállításra
Fotó Piac
Börze
Kedvezménykuponok
Terjesztő szaküzletek
Kiállítás
A Magyar Természettudományi Múzeum a GEO magazinnal és a HP Magyarországgal karöltve bemutatja Frans Lanting Dzsungelek, valamint Nicole Ottawa és Oliver Meckes Mikrovilág című kiállításait 2005. november 30-ig.
Fotótárlat
Hemző Károly: Csak lovak; Kapolka Gábor: Derű – pesti fények
Digitális világ
Pi Tóth István: Photoshop CS2 / Adobe Bridge
Adobe Photoshop CS2 sorozatunk ezen részében egy új segítséget ismerhetünk meg: az Adobe Bridge fájlkezelő és munkavezérlő programot.
15 év Photoshop
Ahogy szinte minden jelentősebb informatikai fejlesztés, így a Photoshop is regényes körülmények között indult útjára.
“A képeket egyedi alkotásoknak szánom” / Beszélgetés Kéri Gáspárral
Az igényes fotográfiát művelők joggal gondolják úgy, hogy az exponálógomb lenyomása se nem a vége, se nem az eleje az alkotói folyamatnak. Kéri Gáspár egyedi fotóemulziókkal, különböző felületeken létrehozott alkotásait 2005-ben első díjjal ismerték el az Esztergomi Fotográfiai Biennálén. A képzőművészet határát súroló fényképekkel legutóbb a Miró Fotógalériában találkozhattak az érdeklődők.
“Őszbe csavarodott a Természet feje,
Dérré vált a harmat, hull a fák levele,
Rövidebb, rövidebb lesz a Napnak útja,
És hosszúkat alszik rá, midőn megfutja.”
Így énekli meg Arany János azt az évszakot, amely színpompájával hol felvidítja lelkünket, máskor meg az elmúlás érzetét kelti bennünk. De mindenképp érdemes arra, hogy nyakunkba vegyük a fotóstáskát (fotós hátizsákot), állványt ragadjunk, és az egyik legszebb őszi helyszínre siessünk, az erdőbe.
Id. Takács Szabolcs: Élesség – életlenség
Minden fényképészt büszke örömmel tölt el, ha fényképeire – vagy legalábbis a fényképeinek tudatosan behatárolt részleteire – ráillik a “borotvaéles” jelző. Ez rendjén is lenne, ha az élesség kérdését ennyivel el lehetne intézni. De nem lehet! Mindnyájunk előtt ismerős ugyanis az a dilemma, hogy egy adott felvétel vajon “mekkora nagyítást bír el”, vagyis mekkorára lehet nagyítani élességének jelentős romlása nélkül. A végső minősítés szubjektív tényezők szűrőjén kell átjusson, és a végén nem biztos, hogy határozottan elkülönül az élesség az életlenségtől! Jelen cikkünk az élesség alapvető problémaköreit feszegeti, hiszen az alapokkal fontos tisztában lennünk!
Fotós szemmel / Kajakos
A korábbi számainkban tárgyalt elvek szerinti nagyítás vagy print elkészítésével formát adtunk a kép megvalósulásának, láthatóvá tételének. Ezzel azonban még nem zárult le a vele való foglalkozás, mert a fotográfia nem maradhat úgymond “üresen”. Beazonosítható képtárggyá kell tennünk (identifikáljuk), amely egyaránt vonatkozik a hagyományos nagyítású fotográfiákra és a digitálisan előállított printekre. Önmagában, az identifikácó nélküli papírkép vagy nyomat még mindig nem tekinthető teljes értékű fotóműnek, inkább egy azonosítatlan “elveszett” képnek. Tapasztalatból tudom, hogy az efféle kijelentések idegborzolóan hatnak fotográfus kollégáimra, de szeretnék mindenkit emlékeztetni arra, hogy jelen cikkünk tárgya nem az, hogy mitől válik egy cél, munkaterv, idea vagy egy vizuális ötlet képpé, hanem az, hogy mitől válik egy fénykép vagy print fotóműtárggyá. Mellesleg ezek a szabályok és tanácsok könnyűszerrel betarthatók, így aki a nemzetközi terepen próbálja érvényesíteni képeit, sok kudarctól mentesíti magát.
Szarka Klára: Fejezetek a fotó-technika történetéből / Fényképezés ezüst nélkül
Igaz, hogy a sokirányú kísérletezés korszaka már a kollódiumos lemezek elterjedésével befejeződött, mégsem mondható az, hogy a XIX. század második felében a fényképezés technikája teljesen uniformizálódott volna. A kollódiumos és aztán különösen a szárazlemezek uralták ugyan a fotográfiai rögzítés piacát, de ezekkel sem volt mindenki maradéktalanul elégedett. Nem is lehetett. A fényérzékeny ezüstvegyületekkel kezelt felületek idővel megfakultak, sokat veszítettek eredeti tónusgazdagságukból és kontrasztjaikból.
Újdonság
Fotófelszerelés
Hihetetlen dömping, választék és árengedmények. Új fejlesztés, gyors cserélődés és széles piac. A vásárló pedig csak kapkodja a fejét, próbálva követni az újabb és újabb digitális kompaktok megjelenését. Közöttük szép számmal akad olyan, melynek kibocsátása nélkül boldogabb lennék. Ez azonban közel sem igaz tesztünk két főszereplőjére, amelyek tökéletesen megállták helyüket.
Bár a digitális kompaktok térhódítása továbbra is dömpingszerű, a bemutatott termékek között időről időre azért akad egy-egy gyöngyszem. Kivételes képességeket kínál a Nikon Coolpix P1 és P2 is, amelyek – a világon elsőként – beépített Wi-Fi funkcióval rendelkeznek.
A Nikon mérnökei minden bizonnyal elemükben voltak, amikor az S4 elődjét, pontosabban annak egyedi, kocka alakú formavilágát megalkották. Dobozkájából kivéve, be kell vallanom, egy pillanatra megfeledkeztem arról, mire is számíthatok, így néhány másodpercig rémülten kerestem utódján az optikát. De aztán megtaláltam, és onnantól kezdve le sem akartam tenni a fura jószágot.
Mozaik
A népszerű televíziós műsorvezető gyakorta feltűnik az írott sajtó hasábjain is, a különböző magazinok ugyanis szívesen kérdezik őt életmódjáról, időtöltéseiről, utazási szokásairól. Mi arra voltunk kíváncsiak, milyen gondolatok foglalkoztatják őt a fotográfiával kapcsolatban.
Fotoelmélet
Beszámoló