Elismerések
Március 15. minden évben a kitüntetések ideje is.
Egy nagylátó Zeiss
Amikor „utángyártott” objektívekről esik szó, ritkán hallani a Carl Zeiss nevet, pedig lencséi méltán csúcskategóriásak.
Vajda János: A horizont jelentősége a tájképben
A tájképek nagy része nyílt, széles távlatot befogó kép. Ezek mindegyikén fontos meghatározó elem ég és föld vagy víz találkozási vonala, a horizont. Ez a vonal ellenmondást hordoz magában: a végtelen terek találkozási vonala, a végtelenek vizuálisan elérhető, illetve ábrázolható határa. A természet folyamatosan jelenlévő illúzióinak egyik misztikuma. Ennek képi érzékeltetése a legizgalmasabb tájfotográfiai feladatok közé tartozik.
Krivánszky Árpád: Sziluettfotó
Különlegesen láttatni a szokványost a fotósok régi álma. Sok próbálkozás és megoldás született erre. Ilyen a sziluettfotózás is, ahol lényegében arról van szó, hogy a főtémát ne érje fény, csak a hátteret. Még pontosabban úgy lehet fogalmazni, hogy a főtémát sokkal kevesebb, szinte csak jelzésszerű fény érje, míg a környezetét ennél jóval erősebb. Ebben a kiterjesztett értelemben mutatom be a sziluett hatású fotókat, ami azt is jelenti, hogy ezek témája igen sokrétű lehet, nem csupán a jól ismert emberi arc vagy alak.
Orosz György: Vadak a tájban – tájkép vadakkal
Mikor két évtizeddel ezelőtt belevetettem magam a hazai nagyvadak fotózásába, mindenáron olyan képet szerettem volna készíteni, amelyiken a becserkelt vadállat szinte kitölti a képet. Volt akkoriban egy kiváló teleobjektívem, egy Meyer Optik Gorlitz Orestegor 500 mm f/5,6, melyet a mai napig megőriztem, sőt néhány évvel ezelőtt még a Canon EOS 350 D vázzal használtam is egy átalakítón keresztül.
Galéria
Az elmúlt év képekben
A XXX. Magyar Sajtófotó Kiállítás az egyetlen olyan kiállítás Magyarországon, amely ilyen hosszú időt élt meg.
Mitől jó? / Szarka Klára sorozata
Fejtsük meg a jó fénykép titkát! Ezúttal Nagy János Egyedül című felvételét igyekszünk alaposabban megérteni. Nagy János ezzel a képével megnyerte a Tótkomlós záridőben című fotópályázat első díját. A kiírók célja az volt, hogy a békési kisváros egy évének hangulatait, látványait, történéseit örökítsék meg az amatőr és hivatásos fotográfusok. Az elkészült pályaművekkel is gyarapítva az egyébként meglehetősen gazdag helyi érdekű – de a tágabb közösség számára is izgalmas – vizuális emlékezetet.
Az Év Esküvőfotósa 2012 – eredmények
A Pillanart Magyar Esküvőfotós Szövetség nyílt fotópályázatot hirdetett az esküvői fotográfiát újszerű látásmódban, kreatívan művelő fotográfusok részére.
Wagner István: A fotós és a politikusok
Platon Antoniou görög apától és angol anyától született 1968-ban, hellén földön nőtt fel, később Londonban formatervezést és fotográfiát tanult, jelenleg New York-ban él feleségével és két gyermekével. Amerikai sztárrá vált a politikai fényképezés terén, brit és USA-beli magazinok rendszeres címlapfotósa hosszú esztendők óta.
Technika
Steiner Gábor: Makrók portréhoz is / Tamron 60/f2 és 90/f2,8 makroobjektívek
A 21. század fotósainak tükörreflexes gépein túlnyomórészt zoom objektíveket láthatunk. Bár ezek az optikák hatalmas előnyt jelentenek a gyorsaságban, egyes tulajdonságaik bizonyos esetekben korlátozhatják lehetőségeinket. Egy jó portréhoz, makrofelvételhez vagy szegényes fényviszonyok között nagyobb sikerrel használhatunk fix fókuszú objektívet, amelyek közül most egy 60 és egy 90 mm-es, nagy fényerejű makrót teszteltünk a Tamron kínálatából, amelyek portrézáshoz is kiválóak.
Török György: Hogyan tartsuk a fényképezőgépet? (1)
Ha a fényképezőgépet kézben tartjuk, testünk lesz az állvány. Ugyanolyan rezgésmentes, szilárd alátámasztást kell biztosítanunk a fényképezőgépnek, mint amilyet egy jó állvány nyújt. Az állványokkal szemben hátrányt jelent az a tény, hogy lélegzünk, ver a szívünk, fáradnak a végtagjaink, és tömegközéppontunk imbolyog, főleg állás közben. A két kéz viszont — gyakorlott fotósnál — egyben előny is, hiszen az állvány csak alátámaszt, legtöbbször csak egy helyen, míg a kezünk — persze csak az egyik — függeszteni is képes. Vigyázni kell azonban arra, hogy a függesztő kéz valóban stabilizáljon, ne pedig a berázás forrása legyen.