Események betöltése

« Összes Események

  • Ez az esemény elmúlt.

& : Négyszemközt | One-On-One kiállítás

január 25 @ 10:00 - március 15 @ 21:00 CET

o

[please scroll down for English]

& : Négyszemközt

A kiállítás nyitva: 2019. 01. 25. – 2019.03.14. kedd-szombat 11 és 18 óra között.

A Várfok Galéria Négyszemközt című tárlata Lucien Hervé és Rodolf Hervé, apa és fia fotográfiáinak különleges válogatását mutatja be. Olyan, egymásra rímelő képek kerülnek kiállításra, melyek amellett, hogy összekacsintanak, mindkét fényképész művészetének lényeges vonásait is bemutatják. A képpárok kiemelik a két életmű sajátosságait, az alkotók egymástól élesen eltérő látásmódját, ugyanakkor áthatja őket a közös szellemiség is, így például a szociális érzékenység, a társadalomkritika, a humor, az irónia, az absztrakció iránti affinitás.

A magyar származású Lucien Hervé (1910-2007) 1929-től élt Párizsban. Az 1930-as évek végén kezdett el fotózni, majd 1949-ben megismerkedett Le Corbusier-vel, a modern építészet egyik legmeghatározóbb alakjával, akinek 1949 és 1965 között „hivatalos fényképésze” lett. Letisztult, geometrikus kompozíciók, a fény-árnyék hatások erőteljes jelenléte határozza meg fényképeinek világát. Építészeti témájú fotói az 1980-as években hozták meg számára a világhírnevet, kiállításai a mai napig sorra nyílnak Tokiótól Athénig. Munkásságának magyarországi bemutatását Major Máté építész, egyetemi tanár kezdeményezte az 1960-as évek elején. Fényképeit azóta olyan rangos hazai intézmények állították ki mint a Budapest Galéria (1989), a Ház (2008). Legutóbb születésének centenáriumán, 2010-ben a Szépművészeti Múzeumban megrendezett nagyszabású kiállításon és szülővárosában, a hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeumban láthatta alkotásait a közönség.

Több könyve is megjelent magyarul, az Építészet és Fénykép (1968) Major Máté előszavával, Az Építészet nyelve (1983) Illyés Gyula előszavával, és a Lucien Hervé (1992) című monográfia Batár Attila építész szövegével. Alkotásait többek között olyan jelentős nemzetközi gyűjteményekben őrzik, mint a bécsi Albertina, a párizsi Centre Pompidou, a Los Angelesi The Getty Institute és a londoni Victoria & Albert Museum.

Rodolf Hervé (1957-2000) sokoldalú művészete az 1990-es években az underground körökben jól ismert volt. A művész 1989 utolsó napjaiban a Vasarely Múzeum meghívására érkezett Budapestre és a rendszerváltást követően több éven át élt és alkotott Magyarországon, ahol az alternatív színtér fontos személyisége lett. Fiatalon, édesapja nyomán kezdett el érdeklődni a fotográfia iránt, ám lázadó, a határokat feszegető személyiségéből fakadóan apja szigorúbb, a geometriára alapozott kompozíciókat előnyben részesítő látásmódja helyett az expresszívebb, szürreálisabb kifejezési formák vonzották. Művészetét az erőteljes ellentétek határozzák meg: alkotásaiban megfér egymás mellett a gyengédség és az erőszak, a tűpontos társadalomábrázolás és a szürrealizmus, valamint a lírai és a drámai kompozíciók. A fotográfia és egyéb vizuális művészeti ágak (fotó, videofilm, elektrografika, kollázs, festészet) mellett zenével és performansszal is foglalkozott. Habár ígéretes alkotói pályáját 2000-ben bekövetkezett halála derékba törte, képei mit sem veszítettek aktualitásukból, ma is kortárs művekként hatnak. Videófilmjeit az OSA Archívumban és a C3-ban őrzik.
A Vasarely Múzeumban 1990-ben megrendezett kiállítását követően 1991-ben különleges tárlata nyílt a Széchenyi-fürdő Márvány termében, majd a győri Xantus János Múzeumban. 2001-ben édesapjával közösen mutatták be alkotásait a székesfehérvári Szent István Király Múzeumban.

A kiállítás létrejöttét a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.
A tárlat a Budapest Photo Festival hivatalos programsorozatának része.

————————————————————————————————————————————————————————————————————

Lucien Hervé & Rodolf Hervé: One-On-One

The exhibition is open between 25th January 2019 and 14th March 2019, Tuesday to Saturday from 11 am and 6 pm.

The Várfok Gallery’s latest exhibition entitled ’One-On-One’ showcases a special selection of photographs taken by father and son, Lucien Hervé and Rodolf Hervé. The images not only complement each other, they also highlight the different characteristics of the art of both photographers. The pairs of photographs emphasise the essential elements of both oeuvres, and the sharp differences between the two artists’ ways of seeing and creating. However, the pictures also reflect the photographers’ common spirit with regard to social sensitivity, social criticism, humour, irony, and their affinity with abstraction.

Lucien Hervé (1910-2007) was born in a small town in Hungary in 1910 and moved to Paris in 1929 where he spent the rest of his life. He began taking photographs at the end of the 1930s and, in 1949, he met a leading proponent of modern architecture, Le Corbusier, and became his “official photographer” between 1949 and 1965. The most important characteristics of his photographs are a clear, geometric approach and a powerful presence of light-shadow effects. Lucien Hervé’s photographic work has become world-renowned and exhibitions of his work have been held around the world, from Athens to Tokyo.

The presentation of his work in Hungary was initiated by Máté Major, an architect and university professor, in the early 1960s. Since then, his photographs have been shown in several prestigious Hungarian art institutions, such as the Budapest Gallery (1989) and the Hungarian House of Photography – House (2008). Most recently, in 2010, the Museum of Fine Arts in Budapest organised a grand-scale retrospective exhibition on the occasion of the centenary of the artist’s birth witch was complemented by an exhibition at the Tornyai János Museum in Hódmezővásárhely, the artist’s home town. His works can be found in prominent international collections, such as in the Albertina, Vienna (A), Centre Pompidou, Paris (F), Victoria and Albert Museum, London (UK), and The Getty Institute, Los Angeles (USA).

The versatile art of Rodolf Hervé (1957-2000) was well-known in 1990s’ Hungarian underground circles. The artist came to Budapest through the invitation of the Vasarely Museum in the last days of 1989. He stayed for several years after the change of regime when he became an important character of the alternative art scene. Following in his father’s footsteps, he started to experiment with photography at a young age. However, because of his rebellious personality, he was more attracted to very intense, emotional forms of expression rather than his father’s strict geometric vision. Rodolf Hervé’s art can be characterised by sharp contrasts: tenderness and violence, realism and surrealism, the lyrical and dramatic go hand in hand in his photographs. In addition to photography and other visual arts, such as video art, electrographic art, collage and painting, he also involved himself with music and performance. Although his promising artistic career was broken by his death in 2000, his works have lost nothing of their impact and remain as influential contemporary artworks.

Rodolf Hervé’s first major Hungarian exhibition was held in 1990 at the Vasarely Museum of Budapest, followed by a special solo exhibition at the Marble Hall of the Széchenyi Spa in 1991. Later on, his oeuvre was presented in other important art environments, such as the Xantus János Museum in Győr (1992), the Centrális Gallery in Budapest (2011), and the Szent István Király Museum in Székesfehérvár which organised the joint exhibition of Lucien and Rodolf Hervé in 2001. His video works are held in the OSA Archive and C3.

The exhibition is sponsored by the National Cultural Fund of Hungary.
The exhibition is part of the Budapest Photo Festival’s official programme series.

https://www.facebook.com/events/279934312646828/

Részletek

Kezdés:
január 25 @ 10:00
Vége:
március 15 @ 21:00
Események kategória:
Események címkék:
, ,
Honlap:
https://www.facebook.com/events/279934312646828/

Szervező

Várfok Galéria
E-mail:
noreply@facebookmail.com

Helyszín

Várfok Galéria