Események betöltése

« Összes Események

  • Ez az esemény elmúlt.

Megnyitó | 1971. Párhuzamos különidők

október 12 @ 16:00 - 17:30 UTC+1

PLEASE SCROLL DOWN FOR ENGLISH

1971. PÁRHUZAMOS KÜLÖNIDŐK
A Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár és a tranzit.hu közös kiállítása

Megnyitó: 2018. október 12., 17 óra

A kiállítást megnyitja:
dr. Szalay-Bobrovniczky Alexandra
humán főpolgármester-helyettes

Szakmai bevezetőt mond:
Klaniczay Gábor
történész, egyetemi tanár, CEU, ELTE

A kiállítás két, egykorú műcsoportból indul ki, és ezeken keresztül mutat rá a Kádár-korszak képzőművészetének párhuzamos jelenségeire. Két meghatározó művészgeneráció összetett viszonyrendszerét vizsgálja, igyekszik feltárni és bemutatni műveik létrejöttének közegét: az eltérő és egyidejűleg létező művészetfogalmakat, az egymással szembenálló pozíciókat, vitákat, és végső soron a hatalom és művészet bonyolult kapcsolatát.
Az időpont mindkét esetben 1971, és ebből kiindulva az 1968–1973 közötti időszak. A Templomtérben olyan művészek munkái láthatók, akik az ötvenes években a szocialista realizmus kívánalmaihoz igazodtak, majd a kultúrpolitika enyhülését követően művészileg továbbléptek, modernizálódni tudtak.
A másik műcsoport, amelyet az Oratóriumban mutatunk be, a második nyilvánossághoz és egy jóval fiatalabb generációhoz kötődik. A hatvanas évek végén jelentkező művésznemzedék számos kísérletet tett arra, hogy bejusson a művészet intézményeibe, mielőtt ezek kudarcai miatt kialakította volna saját félnyilvános intézményeit. Az egyik ilyen kísérlet 1971-es Elképzelés című felhívásához kapcsolódik. A kiállításon Beke gyűjteménye mellett most először láthatók azok a lapok, melyeket Kovalovszky Márta művészettörténész a székesfehérvári István Király Múzeumba tervezett, de hatósági beavatkozás miatt meg nem valósult Elképzelések-kiállításra gyűjtött össze.
A két mikrotörténeti fókuszú kiállítást egy eseménytörténet kapcsolja össze, mely dokumentumok és eredeti műtárgyak segítségével a korszak (1968–1973) kultúrpolitikája által meghatározott, párhuzamos művészeti történéseit, a projektek közvetlen szellemi kontextusát jeleníti meg.
A két Elképzelés-akció és a múzeum kiállítás- és gyűjteménytörténete, egy épületben két helyszínen bemutatva, ráirányítja a figyelmet az egyidejű, de a történeti emlékezetben markánsan különváló jelenségekre és végső soron a múlt rekonstrukciójának az összetettségére. Erre utal a kiállítás Ernst Blochtól kölcsönzött alcíme, a párhuzamos különidők.
Kaszás Tamás képzőművész (1976) ezek közé a párhuzamos különidők közé iktat be újabb alternatív valóságszinteket és értelmezési tartományokat.

Kurátorok: Hegyi Dóra, László Zsuzsa, Leposa Zsóka, Róka Enikő, Százados László

A kiállítás megtekinthető: 2018. október 13. 2019. február 28-ig.

Nyitvatartás:
Október 13-31. között kedd-vasárnap 10.00 – 18.00 (pénztárzárás: 17.45)
November 1 – február 28. között kedd-vasárnap 10.00 – 16.00 (pénztárzárás: 15.45)

1971 – Parallel Nonsynchronism
An exhibition by the Kiscell Museum – Municipal Gallery and tranzit.hu

The starting points of the exhibition 1971 – Parallel Nonsynchronism are two contemporaneous bodies of artworks, which demonstrate the parallel tendencies of art in state socialist Hungary, during the so-called Kádár era (1957–1989). It examines the complex relationships of two defining generations of artists, without giving aesthetic or historical judgment. The exhibition endeavors to reveal and present artworks and the contexts in which they were produced: different and simultaneously existing concepts of art, opposing positions, disputes, and ultimately the complex relationship between state power and art.

Both case studies date from 1971, and based on this, they are embedded in a broadly understood period between 1968 and 1973. One group of works are by artists who adapted to the demands of Socialist Realism in the 1950s, and were able to progress and modernize their art following the thaw of cultural policy after 1956. The other group of artworks, belongs to a much younger generation and to the self-organized, underground scene. This generation—before they established their own semi-public infrastructure—made several, unsuccessful attempts to find their ways into the state-run institutions. One of these endeavors was László Beke’s Imagination project in 1971. For the first time beside Beke’s collection the works that art historian Márta Kovalovszky collected for an exhibition entitled Imaginations are exhibited, which was to be presented in the municipal István Király Museum in Székesfehérvár, but banned before the opening.

The two micro-historical case studies of 1971 are linked together by a chronology, which, through documents and original artworks, demonstrate the parallel art events of an era (1968–1973) defined by cultural policy, the direct intellectual context of the showcased projects.

The two Imagination actions as well as the exhibition and collection history of the Budapest History Museum, displayed in one building in two locations, draws attention to phenomena which took place simultaneously but bifurcated later in historical memory. The exhibition project thus ultimately underlines the complexities of reconstructing the past. This is referred to by the subtitle of the exhibition, borrowed from Ernst Bloch: parallel nonsynchronism.

Artist Tamás Kaszás (1976) commissioned by the Museum introduces further interpretive layers to this parallel nonsynchronism.

Curated by Dóra Hegyi, Zsuzsa László, Zsóka Leposa, Enikő Róka, László Százados

Venue: Budapest History Museum, Kiscell Museum – Municipal Gallery
1037 Budapest, Kiscelli u. 108.
On view: October 12, 2018 – February 28, 2019

Opening hours:
October 1-31 2018, Tuesday to Sunday 10 am- 6 pm
November 1 – February 28 2019, Tuesday to Sunday 10 am- 4pm.

 

Részletek

Dátum:
október 12
Időpont:
16:00 - 17:30
Események kategóriák:
,
Események címkék:
Honlap:
https://www.facebook.com/events/480181625827971/

Szervező

Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár
E-mail:
noreply@facebookmail.com