12.6 C
Budapest
Thursday, April 25, 2024

Foto Mozaik 92., 2005. december

Kivonat az újság tartalmából

Pályázatok

Események naptára

Kiállításról kiállításra

Fotó Piac

Börze

Kedvezménykuponok

Terjesztő szaküzletek

Kiállítás

Wagner István: A Magyar Fotóriporterek Társaságának tárlata Óbudán
AZ MFT másfél évtizeddel ezelőtt alakult, hogy ebben a műfajban a legjobbakat tömörítse szakmai szervezetbe. Két esztendővel ezelőtt az elnökség úgy döntött, hogy többé ne a tagdíj kösse össze tagjait, hanem ehelyett mindenki évente egy-egy saját képet ajánljon fel a közös alapba. Ebből rendezték az első “Tagsági bélyeg” elnevezésű kollektív kiállítást. Mivel időközben különféle szervezési és anyagi okok miatt nyomtalanul elszaladt egy év anélkül, hogy a nyilvánosság előtt ismét jelentkezhettek volna, ezt utólag pótlandó, az idén mindenki két-két képet adott be a csoportos tárlatra, bár a katalógusba – terjedelmi korlátok miatt – ezekből csak egy-egy kerülhetett be. Manapság a tagság több mint száz fő, és ebből könnyen kikövetkeztethető, hogy a kortársi seregszemle mintegy kétszáznyi fekete-fehér, illetve színes fotográfiát tár az érdeklődők elé november 24-től január 8-ig a Budapest Galéria Lajos utcai kiállítóházának valamennyi emeleti termében. Ez mennyiségileg már önmagában figyelemre méltó.

Digitális világ

Választások előtt / DSLR – az alternatíva
Előző cikkünkben megpróbáltuk összehasonlítani a különböző képalkotó eszközöket. A telefonok és a többféle kategóriát képviselő kompaktok szerteágazó kínálatot képviselnek. A piramis csúcsán – éppúgy, mint filmes gépek esetében – a tükörreflexes fényképezőgépeket találjuk. Mivel a folyamatos árcsökkenés nemcsak a kompaktok, de a tükörreflexesek standján is érezhető, utóbbiak joggal kerülnek egyre inkább a minőségre vágyó fotográfusok látókörébe. A mai listaárakat figyelembe véve, mintegy kétszázezer forintért már hozzájuthatunk egy DSLR vázhoz, és alig ötvenezerrel többért megkapjuk ugyanazt egy kitben, a hozzá adott standard zoom optikával egyetemben. Ha tehát kizárólag az anyagi szempontokból indulunk ki, mára a digitális tükörreflexes osztály így is megér egy átgondolást.

Hogyan készítsünk profi diaporáma-bemutatót? / A király közelről – Wings Platinum
A jó minőségű diaporáma készítése hosszú és fáradságos folyamat. Még akkor is, ha ehhez a legjobb segédeszközöket vesszük igénybe. Tapasztalatom szerint, ha már minden szükséges összetevő rendelkezésünkre áll, akkor kb. annyi órát fogunk az anyag elkészítésére fordítani, ahány perc lesz a kész műsor hossza. Lehet, hogy ez elsőre riasztónak tűnik, de egy sikeres bemutató mindenképpen kárpótol a befektetett energiáért.

Pi Tóth István: Adobe Photoshop CS2 / A nyers képformátumok, avagy a RAW és a DNG
A képkezelés terén lépten-nyomon összefutunk különböző RAW fájlokkal, még akkor is, ha nem vagyunk profi fotósok. Mit is takar a RAW formátum? Miben jobb vagy éppen rosszabb a jól bevált JPG-nél?

Fotótechnika

“Elsősorban magunkért kell fotózni” / Interjú Előd László búvárfotóssal
Előd László nevelőapja révén fiatalon ismerkedett meg a fotózással. 1997-ben elvégzett egy búvártanfolyamot, egy évvel később pedig már fényképezőgéppel merült a víz alá. Képeivel ezt követően számos hazai és külföldi búvárfotó-pályázaton ért el eredményeket. Kategóriagyőzelmei alapján 2005-ben Az Év Természetfotósának választották.

Krivánszky Árpád: Téli világ
“A hosszu lábu drótostót / Kopott gubáját cepeli; / Az orra érett paprika / S hidegtől folynak könnyei.” – írá Petőfi Téli világ című versében. Majd így folytatá: “Hol a boldogság mostanában? / Barátságos meleg szobában.” Úgy van! A természetfotós ilyenkor ki se mozduljon hazulról. Odakünn az ember percenként papír zsebkendőért kapkod, s ha elfelejti visszahúzni a kesztyűjét, odaragad a keze a fagyos állványhoz. A kioldógombhoz görbített ujja meg úgy marad. Jobb otthon, megmakrózhatjuk például a szobanövényeket… Aki nem hallgat a költő tanácsára, és mégis kimerészkedik a szabadba, magára vessen!

Fotóstúdió nagyberuházás nélkül
Sok amatőrnek jelent problémát, hogy a fotóstúdiók legfontosabb felszerelései, a megfelelő világítást biztosító vakuk ára a legkisebb konfigurációkban is több százezres beruházást igényel. Ezt tetézik még a szükséges kiegészítő felszerelések, az állványok, a fényvetők és a derítőlapok. Mindezeken felül meg kell valósítanunk a szinkronizálást is, amely történhet olcsóbb, kábeles, vagy drágább, ám vezeték nélküli módon. Mivel az infravörös jelek zavarokkal szembeni tűrőképessége nem túlságosan nagy, munkánk során néha nem várt problémákba is ütközhetünk.

Fotós szemmel / Éjszaka leple nélkül

Id. Takács Szabolcs: Élesség – életlenség / A digitális fényképezés

“Láttál te már egyáltalán olyan fényképet, amelyet digitális fényképezőgéppel készítettek? Mert én nem sokat!” – fakadt ki nemrég egyik fotós barátom, aki a filmes fényképezés elkötelezett híve. Szerinte digitális géppel nem lehet jó fényképet készíteni. Tudva, hogy véleményével nincs egyedül, felmerülhet a kérdés: van-e valóban olyan különbség a két technológia között, amely egyértelműen egyik vagy másik javára dönt? A válasz már csak azért sem könnyű, mert mindkét oldalon számtalan, különböző technikai színvonalat képviselő (és különböző árú) fényképezőgépet találunk. Nincs is szándékunkban e dilemmában állást foglalni. Ami ezután következik, az csupán a digitális képrögzítés alapjainak áttekintő szemléltetése.

Barta Zsolt Péter: Analóg és digitális fotográfiák installálása

A Foto Mozaik korábbi számaiban áttekintettük a fotóművek létrehozásának feltételeit, most pedig mindezek installálásának, kiállításra kerülésének rendszerét tekintjük át. A kópiát vagy nyomatot az installálás védi is a további kémiai reakcióktól, fizikai sérülésektől, portól, nedvességtől, és ugyanakkor megfelelő formát ad a bemutatáshoz. Egyszerre kell figyelembe vennünk a kép alapanyagát (színes RC, fekete-fehér baritált, számítógépes print stb.), méretezését és “dramaturgiai” üzenetét. A papírkép vagy nyomat alapanyagának ismerete elengedhetetlenül szükséges még abban az esetben is, ha külső kivitelezésű laborálásról vagy printről van szó, mert az egymással esetleg kémiai reakcióba lépő anyagok használata kerülendő. A sérülésmentesség fönntartása, a hosszú eltarthatóság (archív minőség) itt fontos szempont. Nem utolsósorban pedig a kép tartalmával, “üzenetével” egyező megjelenés megtervezése és kivitelezése is lényeges elem. Erről általánosságban annyi mondható el, hogy kerülendő a harsány, giccsbe forduló paszpartuk, keretek használata, egyáltalán a rikító “színorgia” ízléstelensége. Inkább a visszafogott színek és természetes anyagok választása célszerű. Ebben az esetben a minimalizmus nem divat, hanem a művekkel szembeni alázat.

Szarka Klára: Fejezetek a fotótechnika történetéből / Fényképezni mindenki tud!

A XIX. század végén indult meg az a szinte mindent átalakító változás a fotográfia technikájában, amelytől éppen napjainkban veszünk búcsút véglegesen. Manapság sorra húzzák le a redőnyt a fotográfiai nyersanyagokat és a laborálás kellékeit, anyagait gyártó világcégek. De súlyos veszteség éri a film- és képkidolgozást vállaló kisebb üzemeket is. A laboráns szakma pedig szinte már teljesen el is tűnt a színről. Bármennyire sóhajtoznak a konzervatívabbak, a hagyományos értelemben vett fotóiparnak befellegzett.

Újdonság

Kreatív képkeretek

Epson Stylus Photo R220

Epson PictureMate 100

HP Lightscribe

Mobil nyomtatás

Samsung-Pentax DSLR fényképezőgépek

AF-S VR Zoom-Nikkor 18-200 mm f/3,5-5,6G IF-ED

Sony Cyber-shot DSC-T9

Sony Cyber-shot M2

Olympus E-500

Nagy sebességű Olympus xD-Picture Card memóriakártyák

Fotófelszerelés

Teszt / Panasonic DMC-LX1
Amikor mint újdonságról, először hallottam az LX1-ről, bevallom, nem gondoltam rá másként, mint egy újabb, a piacot tovább dagasztó kompaktra. A Panasonic azonban, mintha csak megsejtette volna kétkedésemet, a bemutató helyszínéül szolgáló sajtótájékoztatón különlegesen bevilágított, átlátszó felületű polcokra helyezte legújabb csodáit. A gép kétségkívül jól nézett ki, egy röpke perc erejéig talán még a véleményem is megváltozott. Aztán teltek a napok, új gépek érkeztek, és az LX1 feledésbe merült. Egészen addig, amíg hosszabb időre a kezeim közé nem került.

Teszt / Canon EOS 5D
Beharangozó sajtóanyagában maga a gyártó említi új kategóriaként az EOS 5D digitális tükörreflexes fényképezőgépet, és be kell látnunk, igaza van. Ez ugyanis az első nagy felbontású DSLR, amely kompakt felépítése mellett kínál full frame képérzékelőt és professzionális jellemzőket. Képességei közül sok már létező gépekből importált, ilyenek például a menü felépítése, a kilenc pontos AF-rendszer, és a vázkialakítás. A nagyméretű LCD és a képstílusprogramok – módosított változatban bár – de az 1D Mark II N örökségei.

Mozaik

Szarka Klára: Képrejtvény / Az autó és a fotós lelke / Hász András: Rolls-Royce
Sorozatunkban arra keressük a választ, hogyan készülnek a jó képek. Hogyan lesz az ötletből fotográfia? Sőt: hogyan születik meg az ötlet maga? Mennyi szerencse, munka, tanulás, milyen felszerelés, technikai háttér szükséges ahhoz, hogy a tehetséggel megáldott ember készíthessen egy jó fotót? Faggatjuk a fotográfust, és rövid életrajzban adunk róla is egy pillanatfelvételt, elemezzük a művet magát, s dokumentáljuk a technikai paramétereket. Ezúttal Hász András reklám- és műszaki fotós titkát firtattuk.

Fotoelmélet

Tillai Ernő: Képelemzés, értékelés / Aszimmetria, antimetria
A szimmetriára vonatkozó tudnivalókat az előzőekben már részleteztük. Annyit azonban még megemlíthetünk, hogy a példáink is jobbára egy-egy főmotívumot középre helyező változatok voltak. Ezek a megoldások a főformára helyezik a középső szimmetriatengelyt. Ezáltal az ilyen fotó némileg merev lesz, nem engedi a képközépről (az egyetlen főformáról) elkalandozni a szemet. Az ilyen megoldást középre szervezett kompozíciónak nevezhetjük.

Darányi Zsolt
Darányi Zsolt
A szerző 2003, a FotoKlikk.hu megalakítása óta ötletgazdája, megvalósítója és főszerkesztője e portálnak. A 2006-ban alapított FotoKlikk a Fotográfiáért Alapítvány kuratóriumi elnöke. Építészmérnök, grafikus, typográfus, 3 évtizede az IT szektorban keres és fejleszt különleges technikai megoldásokat, most épp az élő közvetítés területén. Bővebben>>

Related Articles

Egy Klikkhez tartozunk!

5,492RajongókTetszik
197KövetőKövetés
692FeliratkozóFeliratkozás

Latest Articles