5.4 C
Budapest
Friday, April 26, 2024

Foto Mozaik 86., 2005. június

Kivonat az újság tartalmából

Pályázatok

Események naptára

Kiállításról kiállításra

Fotó Piac

Börze

Kedvezménykuponok

Terjesztő szaküzletek

Kiállítás


Essl Award művészeti díj
Ha körülnézünk a bevásárlóközpontok háza táján, és számukat összevetjük az általuk felajánlott művészeti célú támogatásokkal, hamar levonhatjuk a következtetést, merre is billen a mérleg. Szerencsére azért akadnak kivételek, és ilyen az ausztriai központtal rendelkező, Magyarországon is jól ismert barkácsáruház, a bauMax. Az áruházlánc tulajdonosa évtizedek óta foglalkozik műgyűjtéssel. Az Agnes és Karlheinz Essl tulajdonában lévő, több mint ötezer műből álló gyűjtemény a nemzetközi kortárs művészetek európai magángyűjteményeinek egyik legnagyobbika, és az egyetlen osztrák múzeum, amely állami támogatás nélkül működik. A nemzetközi médiából ismert festészet, fényképészet, videotechnika és szobrászat ugyanúgy képviselteti magát, mint az 1945 utáni osztrák művészet.


Fotótárlat
Bérczi Zsófia: A morfománok jelenései; Návay Ákos: Csíksomlyóba mének…; Szarka Péter: Csütörtök 13

Fototechnika


Kovács Zsolt: A társállatok fotózásáról / Kettőn áll a vásár!
Családot, családtagokat fotózni viszonylag egyszerű dolog. Ha kreatívak vagyunk, kiválasztjuk a hátteret, környezetet, a fényképezni kívánt személyeket megfelelő helyre állítjuk (vagy ültetjük, fektetjük), majd megkérjük őket, hogy viselkedjenek természetesen. Ám mit tegyünk, ha teszem azt, egy akváriumi halat szeretnénk lefényképezni?

Fotós szemmel / Van Gogh bárkái
Lendületben a kép

A mozgás ábrázolása mindig is kihívást jelentett a fotográfusok számára. A sebesség főként a hőskorban okozott problémát, hiszen a kezdetleges nyersanyagok még nem rendelkeztek a rövid expozíciós időkhöz szükséges kellő érzékenységgel. Igaz, akkoriban nem bírta tartani a lépést a technika sem. A fényképezőgépek elektronikája napjainkban is folyamatos fejlesztések célpontja (gondoljunk csak az automatikus élességállítás gyorsítására, vagy a kioldási késedelem csökkentésének igényére).

Nemcsak kezdőknek! / Objektívtípusok

A fényképezés végeredményét tekintve a meghatározó tényező az, hogy milyen objektívvel készítettük a felvételt. Az objektív a fényképkészítés lelke. Minthogy a rendszer egyik legfontosabb eleme, sok elvárásnak kell megfelelnie. Legyen jó a felbontóképessége, tiszta, éles a rajza, élessége pedig a sarkoktól a sarkokig terjedjen. A tökéletes objektív természetesen mentes a torzítástól, mindenféle elrajzolástól, tükrözésektől, alapvető tulajdonsága az egyenletes fényelosztás és nem utolsósorban a nagy fényerő.

Barta Zsolt Péter: A fotóműtárgyak alapanyagai

Mindaddig, amíg valaki az “asztalfióknak” gyártja fotóit, vagy nem tekinti fontosnak, hogy értő szemmel tekintsen a fényképekre és gyűjtővé sem akar válni, nincs jelentősége a következőknek. Bemutatni szándékozó fotográfusoknak, kezdő fiatal fotóművészeknek azonban kötelességük ismerni és betartani az alábbi szabályokat. Eltérni lehet ezektől, azonban számolniuk kell azzal, hogy fotóik csak képek maradnak, de nem minősülnek műtárgynak. Természetesen a képzőművészethez hasonlóan a fotóművészet kifejező formája és egyedi megvalósítása, művészeti szabadsága sem szorítható uniformizált keretek közé. Ám a normáktól való eltérés feltételezi már mindazok ismeretét is. Sorozatunkban összefoglaljuk mindazokat a széles körű irányelveket, melyekről az információktól sokáig elzárt Magyarországon nem tudhattunk, így idősebb kollégáinktól sem kaphattunk erre vonatkozó tanácsokat.

Szarka Klára: Fejezetek a fotótechnika történetéből / Negatív és pozitív születik

Bármennyire bosszankodott és tiltakozott az angol William Henry Fox Talbot (1800-1877) a francia akadémia nemzeti büszkeségtől kissé túlfűtött 1839-es bejelentése miatt, mely szerint már megint a gallok járnak a világ előtt, hiszen ők találták fel a fotografálást is, tudomásul kellett vennie, hogy az elsőségről lemaradt.

Fotófelszerelés


Teszt / Nikon D70s és D50
A D70 tizenöt hónapja történt bevezetése óta több gyártó számos fényképezőgépével bővült a középkategóriásnak nevezett, amatőr gépeknél jóval többet tudó, ám felépítésüket tekintve mégsem professzionális D-SLR-ek tábora. Ma már e szegmens is éppoly gyorsan változik, akár a kompaktok piaca. Azok az idők viszont kétségkívül elmúltak, amikor e gépeket tudásuk alapján feketén-fehéren kategorizálhattuk. A Nikon az elmúlt hónapban két új típusjelzésű digitális tükörreflexes vázzal jelentkezett. Tesztalanyaink a D50 és D70s digitális vázak voltak.


Teszt / Sigma 17-35/2,8-4 DG EX Aspherical HSM
Korábbi számainkban is teszteltünk már Sigma objektíveket (FM 63., FM 79.), sőt a gyártó nagy látószögű optikáival is foglalkoztunk már, azonban a 17-35 F2,8-4 DG EX érdemtelen módon ez idáig kimaradt a bemutatásokból.

Újdonság

TIPA díjak 2004
A 12 ország 31 fotográfiai szaklapját tömörítő TIPA (Technical Image Press Association) különféle kategóriákban minden évben megválasztja az adott év legjobbnak ítélt fotográfiai vagy a fotográfiához kapcsolható termékeit. Erre az idén is sor került, és a listát most mi is közöljük. A végeredménnyel persze lehet vitatkozni, de az biztos, hogy a választott termékek az élvonalat képviselik. Jó böngészést!

AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200 mm f/4-5,6G ED; AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55 mm f/3,5-5,6G ED

Nikon Coolpix 7900/5900

Pentax Optio S45

Epson UltraChrome K3

Az Epson meghívására számos szakújságíró érkezett Varsóba, ahol a gyártó ötödik grafikai kongresszusát tartotta. Ez volt az a nap, melyen az Epson bejelentette a digitális tintasugaras nyomtatás új korszakának kezdetét.

Epson Stylus Photo R2400

Az új sorozaton belül az Epson Stylus Photo R2400 a félprofesszionális alkalmazási terület új, belépő szintű specialistája, amely az UltraChrome K3 tintatechnológiával dolgozik. Az új UltraChrome K3 sorozat további tagjai: Epson Stylus Pro 4800, Epson Stylus Pro 7800, Epson Stylus Pro 9800.

Epson AcuLaser 2600N

Konica Minolta DiMAGE X60

Panasonic DMC-FX8

Canon Laser Shot nyomtatók

Canon EOS 20D firmware v2.0.0

Mozaik


Szarka Klára: Képrejtvény / Csak az számít, mi a kép / Gáti György: Lucien Hervé környezete (részlet a sorozatból)
Sorozatunkban arra keressük a választ, hogyan készülnek a jó képek. Hogyan lesz az ötletből fotográfia? Sőt: hogyan születik meg az ötlet maga: Mennyi szerencse, munka, tanulás, milyen felszerelés, technikai háttér szükséges ahhoz, hogy a tehetséggel megáldott ember készíthessen egy jó fotót. Faggatjuk a fotográfust, és rövid életrajzban adunk róla is egy pillanatfelvételt, elemezzük a művet magát, s dokumentáljuk a technikai paramétereket. Ezúttal Gáti György titkát firtattuk. Mivel az interjú alanya és készítője csaknem egyidősek, és immár évtizedek óta ismerik egymást, az olvasó elnézését kérve, tegeződnek a beszélgetés közben.


Sztár-fotó / Benkó Sándor
Új sorozatunkban közismert embereket, sportolókat, színészeket, művészeket kérdezünk fotográfiához való sajátságos viszonyukról. Elsőként Benkó Sándorral, az 1957-ben alakult Benkó Dixieland Band vezetőjével beszélgettünk.


Molnár Miklós: Úti kalandok, avagy fotózás öt kontinensen / Hogyan lettem híresség Brigitte Bardot oldalán?
Fotográfusi munkásságomnak volt egy dicső időszaka (igaz, kurtányi), amikor megtapasztalhattam, hogy az emberek olyan csodálattal vegyes tisztelettel néztek fel rám, mint amilyen egy valamirevaló világhírességnek kijár.


Vojnits András: Teleki Sámuel, az első fotografáló hadi-tudósító
Az 1880-as évek végére a fekete kontinens legeldugottabb, az európaiak számára legegészségtelenebb és legveszélyesebb területei maradtak feltáratlanok. Teleki Sámuel erdélyi gróf és útitársa, Ludwig von Höhnel, Kelet-Afrikának ezeket a tájait járta be 1886 és 1888 között. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy világra szóló eredményeket értek el, amelyek kellő publicitást is kaptak – kivéve az expedíció páratlan fotódokumentációját.

Fotoelmélet


Tillai Ernő: Képelemzés, értékelés / Az esztétikai minőségek skálája
Még mielőtt aprópénzre váltanók eddigi ismereteinket, tekintsük át, milyen sokféle és vitatható az, amit a filozófusok és esztéták a műalkotások esztétikai minőségeiről eddig megállapítottak. Láthattuk, hogy Tainmont esztétikai minőségei (talán fordítási pontatlanságból eredően is) inkább a művek kompozíciós felépítésének alkotástechnikai elemei, mintsem az esztétikum konkrét emocionális (érzelmeket keltő) megjelenési formái.

Beszámoló


Fél siker a Lempertz kölni fotóárverésén
Az 1845-ben alapított Kunsthaus Lempertz országos viszonylatban a legrégebbi, családi kézben lévő intézménynek számít. A patinás cég bevett szokása szerint május végéig lehetett még vásárolni azokból a tételekből, amelyek 872. speciális fényképaukcióján megmaradtak április 30-án.

Darányi Zsolt
Darányi Zsolt
A szerző 2003, a FotoKlikk.hu megalakítása óta ötletgazdája, megvalósítója és főszerkesztője e portálnak. A 2006-ban alapított FotoKlikk a Fotográfiáért Alapítvány kuratóriumi elnöke. Építészmérnök, grafikus, typográfus, 3 évtizede az IT szektorban keres és fejleszt különleges technikai megoldásokat, most épp az élő közvetítés területén. Bővebben>>

Related Articles

Egy Klikkhez tartozunk!

5,492RajongókTetszik
197KövetőKövetés
696FeliratkozóFeliratkozás

Latest Articles