Kivonat az újság tartalmából
Fotó Piac
Börze
Kedvezménykuponok
Terjesztő szaküzletek
Fókuszban
A két új keskeny, elegáns és kedvező árú W sorozatú Cyber-shot fényképezőgép nem köt kompromisszumot sem a külső, sem a praktikus funkciók vagy a ragyogó képalkotási teljesítmény terén.
A Magyar Újságírók Országos Szövetsége és a Magyar Fotóriporterek Társasága által meghirdetett XXV. Magyar Sajtófotó pályázatra és kiállításra 360 szerző pályázott 10 024 felvétellel. A zsűri a pályázatban meghirdetett valamennyi, szám szerint 13 kategóriában díjakat ítélt oda.
A Coolpix sorozat 1997-ben a 100-as modell bevezetésével indult hódító útjára. Most a logó is átalakult, kifejezésre juttatva a márka legfontosabb tulajdonságait, vagyis az értéket, a stílust, teljesítménnyel, élvonalbeli technológiával és egyszerű használattal ötvözve.
A Sony Cyber-shot S650 és S700 a kezdők számára is könnyen kezelhető eszközök, így a két típus egyszerre kínál kedvező árú belépési lehetőséget a Cyber-shot világába, valamint minőséget és praktikus jellemzőket.
Az EOS-1D Mark III bemutatásával a Canon új alapokra helyezte a professzionális fényképezést. Másodpercenként 10 kép sebességgel, 10,1 megapixeles felbontásban összesen 110 nagyméretű JPEG kép (RAW formátumban 30) elkészítését lehetővé téve a Mark III a világ leggyorsabb digitális SLR eszközévé válik.
A Canon három új modellel – PowerShot A450, PowerShot A460 és PowerShot A550 – bővíti digitális fényképezőgépeinek választékát.
Pályázatok
Galéria
Fotótárlat / Jókai öröksége
Kiállításról kiállításra
Négyszemközt
Stalter György különleges színvilágú képsorozatát a nagyközönség a tavalyi sajtófotó-pályázaton ismerhette meg először. A többéves munkafolyamat eredményeként született anyag újabb és újabb képekkel bővül, és a mindenki által jól ismert riportfotográfiát újítja meg. A fotók a Józsefváros eltűnő hangulatát örökítik meg, a főváros e rendkívül progresszívan fejlődő, változó részét, a régi és új találkozását, az itt élő emberek életét. A szerző Balogh Rudolf-díjas fotóművész, a Magyar Fotóművészek Szövetsége elnökségének tagja.
Digitális világ
Digitális RAW munkafolyamat kezdőknek / A nyers anyag
A sikeres munkafolyamat fontosságát nem kell hangsúlyozni. A filmes időkben a munka nagy része a laborokra hárult, ám most, hogy egyre többen a digitális képalkotást választják, átértékelődtek az erőviszonyok. A korábban a szakemberek által elvégzett részmunkák immár a fotós feladatkörét bővítik. Mivel a változás viszonylag hirtelen jött, aki nem figyelt oda időben, bizony lemaradt. Cikkünk célja alapvető eligazítást nyújtani a digitális képalkotás által generált, megváltozott feladatok között. A RAW fájlok feldolgozása ugyanis fényképezőgéptől és képalkotó rendszerektől függetlenül olyan feladat, amelyet a jó képek érdekében el kell sajátítanunk.
Profi fotósok gyakran alkalmaznak hosszú expozíciós időt, ha gyors folyású patakokat vagy vízeséseket fotóznak. Így érik el a képen a víz folyásának lágy, selymes hatását. Ezt a hatást könnyen elérhetjük, ha nem túl erős környezeti fény esetén a legalacsonyabb ISO érték választása mellett erősen lerekeszeljük az objektívünket. De mit tegyünk akkor, ha túlságosan erős a fény, és ezzel a módszerrel nem tudunk elég hosszú expozíciós időt beállítani?
A monitor, a szkenner és kamera színkezelését követően a nyomtató mint végső kimeneti eszköz ICC profilokkal történő színkezelése következik cikksorozatunkban. Itt érik a fotográfust a legnagyobb csalódások a nem megfelelően beállított monitoron látott kép, a képeredeti, a látott kép és a nyomat színvilágával kapcsolatosan. A fotográfust az ezek közötti különbségek aggaszthatják leginkább, és ezen akár a legjobb technológiák megvásárlása sem segít megfelelő beállítások hiányában. A vizuális (és akár műszeresen is mérhető) különbségek legfőbb oka az eszközök reprodukálható színtartományai, azok nem megfelelő összehangolása és a felhasznált eszközök (monitor, fényképezőgép, nyomtató) eltérő technológiai működésében keresendő. Egy megfelelően elkészített, az adott eszköz színtani képességeit leíró ICC színprofillal azonban az adott nyomtató-festék-hordozó kombináció maximumát lehet elérni színtani egyezés és nyomtatási minőség, arányok, harmónia tekintetében.
Technika
A kétéltűek és a hüllők igen gyakran kerülnek természetfotósaink látóterébe, lévén, hogy egyes fajaik ma még meglehetősen gyakorinak számítanak. Sokan előszeretettel választják témájuknak az apró ékszerhez hasonló kedves kis zöld levelibékát, de a kora tavaszi barnavarangy-vándorlások, valamint a szaporodási időszakban kékre színeződő mocsári békák násza is gyakran megindítja a természetfotósok fantáziáját.
Biztosan mindenkiben felmerült már a kérdés: a fotót fekvő formátumban vagy állóban készítsem el? Melyek azok a témák, amelyeket fekvőben “kell” elkészíteni, s melyeket álló képformátumban? Egyáltalán: létezik olyan, hogy “kell”?
Teszt
Míg nem is olyan régen a Pentax a fotográfiával komolyabban érdeklődő amatőrök egyik legkedveltebb márkája volt, a digitális fényképezőgépek előretörésével a gyártó veszített elismertségéből. A tradicionális márka első D-SLR vázaként a fura nevű *istD debütált, melyet a továbbgondolt Ls, majd Ss gépek követtek. Eljött azonban az idő, amikor, megtörve a jeget, a K márkajelzés visszatért. Kezdetben volt a K100D, majd a K10D is megjelent, amely funkciói alapján nemcsak az amatőrök, de a félprofik érdeklődésére is számot tarthat. Egyértelmű, hogy a gyártó a Canon EOS 30D és a Nikon D200 kategóriáját célozza, és legalábbis papíron, erre jó esélye van.
Mozaik
Szarka Klára: Versenyben a fényképészek / Pályázatok és ösztöndíjak szorításában
Némi túlzással azt mondhatjuk, hogy ma már a nagy fotópályázatok és ösztöndíjak körül forog a fényképészvilág Magyarországon. Némiképpen hasonló a helyzet másutt is, hiszen a koncentrált médiafigyelmet vonzani képes események törvényszerűen homályosítják el a csöndesebb, szisztematikusabb alkotómunkát.
A fotográfiai műfajokról máig nem alakult ki egységes kánon. A portréval viszonylag könnyű helyzetben voltunk, mert az emberábrázolás egyidősnek mondható a fényképezéssel, és folyamatosan létező, megújuló műfaj. Ha viszont azon kellene gondolkoznunk, hogy még milyen egyértelműen körülírható fotográfiai műfajok léteznek vagy léteztek, akkor már egy kicsit nehezebb helyzetbe kerülünk.
Újraszerveződik a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója